Inpassen in het bedrijfsproces



‘Dat hangt van de persoon af,’ is een antwoord dat je veel hoort van Eddy. De manager operatie is druk met de lopende zaken in zijn winkel. Toch maakt hij graag tijd om zijn ervaring met andere ondernemers te delen. ‘Het is belangrijk dat deze jongeren een kans krijgen op de arbeidsmarkt.’

Eddy de Bruyn werkt voor de Delftse Albert Heijn in De Hoven Passage en heeft zo’n 180 medewerkers onder zich, waaronder altijd een stuk of vier stagiaires. Twee stageplekken reserveert hij daarvan voor leerlingen van het praktijkonderwijs. ‘Stagiaires komen altijd eerst op gesprek. We willen die persoon zien, weten of hij of zij met verschillende collega’s en klanten kan omgaan,’ legt hij uit.

Juiste begeleiding

Stagiaires in de supermarkt vallen onder een shiftleider. Hij of zij koppelt ze aan een vaste medewerker. ‘Zo’n medewerker moet permanent op de werkvloer zijn en beschikbaar als de stagiaire vragen heeft. De shiftmanagers kunnen daarom die begeleiding zelf niet bieden. Zij gaan van hot naar her door het bedrijf. We zoeken collega’s die het leuk vinden om die begeleiding te geven. Vaak wat oudere medewerkers, die begrijpen hoe je met deze jongeren moet communiceren. Als ik een stagiaire aan een 16-jarige scholier met een bijbaantje koppel, dan werkt dat niet.’

Aan de slag

De stagiaires bij Eddy zijn vooral bezig met vakkenvullen. ‘We werken ze op dezelfde manier in als andere nieuwe medewerkers. De tijdsinvestering valt daardoor erg mee. Stagiaires zijn vaak lange dagen aanwezig en een groot deel van de week. Daardoor zijn ze soms sneller ingewerkt dan collega’s die hier parttime werken.’ Qua werkzaamheden probeert Eddy rekening te houden met wat iemand aankan. ‘Dat is erg verschillend per persoon. Kijk, ik laat iemand die begint niet meteen de shampoos en deodoranten vullen. Dat zijn lastige potjes en flesjes die snel omvallen, met etiketten die op elkaar lijken.’

Inpassen

Verder moet het ook passen in het dagelijkse proces van de supermarkt. ‘We kunnen niet de bedrijfsvoering omgooien. Als de versafdeling moet worden gevuld, is dat wat er moet gebeuren. Wel kijken we of iemand eraan toe is om van afdeling te wisselen of beter op één plek kan blijven. Soms werkt een leerling een stage lang zij aan zij met een collega. Soms ontwikkelen stagiaires zich zo goed dat ze zelfstandig met de karren aan de slag kunnen.’

"De tijdsinvestering valt erg mee. Stagiaires zijn vaak lange dagen aanwezig en een groot deel van de week. Daardoor zijn ze soms sneller ingewerkt dan collega's die hier parttime werken."

Geen druk

Voor het winkelend publiek is er geen verschil tussen de stagiaires en de reguliere werknemers. Toch is de aanpak van Eddy en zijn shiftmanagers wel anders. ‘Aan de ene kant zijn het gewone arbeidskrachten die werk leveren. Ze hebben een naambordje als ieder ander. Klanten stellen hen vragen. Aan de andere kant leren we stagiaires wel dat ze bij twijfel een collega moeten zoeken. En ik neem ze niet mee in de procesplanning. We leggen geen druk en geen normen op. Ik zeg niet in welke tijd een kar leeg moet zijn.’

Extra handen

Of hij ook profijt heeft van de stagiaires? ‘Dat is per persoon verschillend. De één werkt snel, bij de ander moet je zijn werk overdoen. Ik heb wel eens een stagiaire gehad die je moest blijven uitleggen dat vakken op datum gevuld worden. Dat schiet niet op. Onderaan de streep, dragen ze zeker bij. We zijn daardoor regelmatig sneller klaar dan gepland. En als een medewerker ineens ziek wordt, is het zeker een voordeel. In mijn achterhoofd weet ik dat ze er zijn.’

Een zetje geven

Toch is die bijdrage niet de belangrijkste motivatie voor Eddy. ‘Albert Heijn is een bedrijf dat een maatschappelijke rol belangrijk vindt. Elk filiaal mag daar zijn eigen keuzes in maken. Wij doen dit vooral om die jongeren een kans te geven. Stage is dé manier voor hen om zich te ontwikkelen. Ze hebben een zetje nodig om op de arbeidsmarkt te komen. Waarom zou je daar niet aan bij willen dragen?’

Glimlach

Soms levert het ook nieuw personeel op. ‘Voor fulltimebanen zijn we niet het juiste bedrijf, maar bijbanen komen er wel uit voort. We hebben nu een meisje dat erg veel plezier in haar werk heeft. Ze loopt rond met een grote glimlach en straalt het uit naar klanten. In de kantine praat ze gezellig mee met collega’s. Na haar stage vroeg ze of ze een bijbaan kon krijgen. Daar hoefden we niet lang over na te denken.’

CONTACT

PrO Grotius
Vulcanusweg 258
2624 AV Delft
info@progrotius.nl
015 - 8 000 001

OVER ONS

Op PrO Grotius volgen ruim tweehonderd leerlingen uit delft en de regio praktijkonderwijs. Branches: horeca, detailhandel, techniek en zorg.

© 2024 PrO Grotius - realisatie Knijnenburg Producties