Veel gestelde vragen

"Onze lijntjes met bedrijven zijn kort. We staan open voor ideeën en vragen."

Algemeen

We zoeken betrokken bedrijven en organisaties in de branches techniek, horeca, zorg (waaronder schoonmaak) en detailhandel. In de volle breedte. Op het moment zijn we ook hard op zoek naar ict-bedrijven bijvoorbeeld. We werken samen met kleine en grote bedrijven en ook met ngo's, zzp-ers en (semi)-overheidsinstellingen. Bedrijven komen uit Delft, Den Haag, Rijswijk, Pijnacker-Nootdorp, Midden-Delfland, Schiedam en Westland.

Horeca, techniek, zorg (waaronder schoonmaak en het kappersvak) en detailhandel. De leerlingen werken op school aan de algemene branchecompetenties, zoals demontagevaardigheden of snijtechnieken. Specifieke vaardigheden zoals lassen of schilderen leren zij op de werkvloer.

Leerlingen verlaten de school met een pro- diploma. Voldoen ze niet aan de exameneisen? Dan krijgen ze een getuigschrift mee. Hiernaast kunnen zij branchespecifieke certificaten en diploma's halen:

  • Detailhandel
  • Zorg Basisschoonmaak en Gezondheidsmodule
  • KAS
  • BAS
  • Vorkheftruck VCA
  • EHBO-diploma
  • Barista

Zeker! Wij staan open voor alle ideeën. Onze samenwerking met bedrijven is breed en bij interesse kunnen we met elkaar bekijken wat bij uw bedrijf of organisatie past.

Enkele voorbeelden: Is het geven van een gastles iets voor u? Heeft u een lading oude fietswielen die onze vakdocent techniek in zijn lessen mag gebruiken? Heeft u een plek over bij een interne cursus haarverzorging waar een leerling mag aanschuiven? Wilt u een rondleiding op uw bedrijf verzorgen?

Stages

Dat hangt van de stage af. Van enkele dagen voor een snuffelstage tot een jaar lang meerdere dagen per week. Lees hier verder.

Het gaat om simpele uitvoerende en repeterende werkzaamheden waarbij altijd een collega in de buurt is. Denk bijvoorbeeld aan: vakkenvullen en spiegelen, vloeren leggen, schoonmaakwerkzaamheden, broodjes klaar maken of het monteren van fietsonderdelen. Het is mooi als hierbij groeimogelijkheden zijn. De ene leerling ontwikkelt zich sneller dan de andere.

Eerst maakt u kennis met de school. Daarna  komt een leerling samen met zijn mentor langs. Er volgt een gesprek tussen u en de leerling om te kijken of er een klik is. Dan begint de stage met een proeftijd van drie weken.

Onze leerlingen hebben iemand nodig die op de werkplek zij aan zij met hen werkt. Bij voorkeur een vast gezicht. Sommige leerlingen pakken hun stage zo goed op dat zij naar verloop van tijd hun werk zelfstandig kunnen doen. Hiernaast is er ook iemand nodig die regelmatig samen met de leerling zijn voortgang bespreekt en het contact met de school onderhoudt. Dit kan dezelfde persoon zijn, maar dit hoeft niet.

Belangrijk is dat u enthousiast bent over uw vakgebied, het werk goed kunt voordoen, begripvol en geïnteresseerd bent, structuur kunt bieden en flexibel bent. Onze leerlingen hebben iemand nodig die hen het vak wil leren, hen zelfvertrouwen geeft en duidelijk maakt wat er van hen verwacht wordt. Flexibiliteit is nodig omdat de ene leerling zich sneller ontwikkelt dan de andere. Daardoor is het aan het begin van de stage moeilijk in te schatten, hoe het precies zal verlopen.

We houden van korte lijntjes en zorgen voor structureel contact. Lees hier verder.

Nee, dit is wettelijk niet verplicht, maar is wel motiverend. Denkt u hierbij aan een dagvergoeding van 7,50 tot 12,50 euro. Ook kunt u denken aan secundaire arbeidsvoorwaarden zoals het vergoeden van reiskosten of de mogelijkheid om met een collega mee te gaan naar een bedrijfscursus.

Er zijn verschillende voorzieningen voor werkgevers die een stage of arbeidsplaats aanbieden. Subsidie is er daar één van. Lees hier verder.

Dat is goed nieuws! Dat is zeker mogelijk. In een gesprek kunnen we samen de mogelijkheden bekijken.

Nee, u zit er niet aan vast. Wel verwachten we dat u meewerkt aan een traject waarbij we de leerling een kans geven. Daarna houdt het op. Sommige leerlingen bloeien op op hun stage, anderen vinden hun plek er niet. Soms is dat ook goed. Een leerling leert ervan.

Doordat we vanaf het begin regelmatig contact hebben, zal het voor niemand als een verrassing komen. Het mislukken van een stage heeft daarom ook geen consequenties voor de relatie met onze school. We kennen onze pappenheimers en onze stagebedrijven. We staan samen achter hetzelfde doel.

Uitstroom naar werk

Dat is zeer verschillend per persoon. Leerlingen die van de entreeopleiding komen hebben een mbo- diploma op niveau 1. Leerlingen die het pro-diploma hebben gehaald, hebben geen beroepsdiploma maar wel branchecertificaten. Zij kunnen als assistent in uw bedrijf aan de slag. Werkzaamheden zijn vaak praktisch en repeterend. Denk bijvoorbeeld aan het installeren van keukens, schoonmaken, verkopers assisteren of als bijrijder meegaan met een chauffeur. Op de werkvloer kunt u hen zelf verder opleiden.

Dit is afhankelijk van de competenties van uw nieuwe medewerker. Als de leerling de school verlaat, kijken we samen wat nodig is. De jaren daarna zal een jobcoach van de gemeente u daar bij helpen.

Er zijn verschillende soorten regelingen, voorzieningen en subsidies. Soms vanuit de landelijke overheid, soms lokaal. Lees verder...

In de meeste gevallen zal het gaan om een stagiaire die bij een bedrijf in dienst gaat.

Wanneer u elkaar nog niet kent, gaat het als volgt.

Eerst maakt u kennis met de school. Daarna komt een leerling langs samen met zijn mentor. Er volgt een gesprek tussen u en de leerling om te kijken of er een klik is. Dan is er een proeftijd van drie weken. Als dit bevalt, kunt u de leerling een contract aanbieden.

We helpen onze leerlingen om zich in te schrijven in het doelgroepregister. Hierna koppelen we u aan een jobcoach van de gemeente. Deze helpt u bij de begeleiding op de werkvloer. Op de achtergrond volgen we onze oud-leerling nog twee jaar.