PrO Grotius Bedrijven Meet-up smaakt naar meer

Al jaren werkt het PrO Grotius samen met een verschillende bedrijven en stichtingen. Ze zijn essentieel voor de opleiding van de leerlingen. Om hen te bedanken en om nieuwe bedrijven te leren kennen, werd op 19 mei 2022 een meet-up georganiseerd. Met letterlijk en figuurlijk een kijkje in de keuken.

Met een virgin mojito en een wat zenuwachtige glimlach ontvangt Annette, een vierdejaars van de praktijkschool, de ruim 25 gasten. ‘Ik vind het leuk om de mensen welkom te heten, maar ik vind het wel spannend of ik wat fout doe,’ Ze staat met twee andere klasgenoten met een dienblad vol cocktails bij de ingang. ‘Ik wil het graag goed doen. Want als bedrijven het hier leuk vinden, komen ze vaker terug.’

Stagiaires beter begrijpen

Een van die gasten is Lolita Urot van Scapino Delft. Zij heeft al jaren stagiaires in haar winkel. ‘Ik ben nieuwsgierig naar het schoolgebouw en de docenten. Als leerlingen dan met verhalen komen, kan ik me beter in hen verplaatsen.’ Ook John Vermolen van Rietbroek, een bedrijf in schoonmaak- en gevelonderhoud, werkt al langere tijd samen met het PrO Grotius. ‘Leuk dat we zijn uitgenodigd! Ik hoop vandaag wat te netwerken en ervaringen van andere bedrijven te horen. Ook is het fijn om een beter beeld te krijgen bij de school waar onze stagiaires en collega’s vandaan komen.’

Nieuwe samenwerkingen

Daarnaast zijn er nieuwe gezichten. Zoals Sanne van den Bosch en Nienke van Westreenen, werkconsulenten bij de gemeente Lansingerland. ‘Wij zijn nieuw in deze functie en willen weten hoe het praktijkonderwijs er hier uitziet. Ook zijn we benieuwd naar de ervaringen van bedrijven en naar de presentatie van Edunova. Het helpt ons om onze doelgroep beter te leren kennen.’ Ook Boudewijn Jorna en Elise van der Meulen van Parkoers zijn hier voor het eerst. ‘Als stichting en horecabedrijf bieden we leertrajecten voor bedieningsassistent en keukenassistent aan. We hebben goede ervaringen met een Haagse praktijkschool. Het zijn lieve leerlingen, gemotiveerd en met gevoel voor het vak. We zijn hier om te kijken of een samenwerking met het PrO Grotius misschien een goede uitbreiding is.’

Jezelf laten zien

Docent Rianne Suiker opent de middag met verve. ‘Ik sta hier vrijwillig en op mijn vrije dag, want ik vind met heel mijn hart dat onze leerlingen zo veel mogelijk kansen verdienen.’ Schooldirecteur Patrick van der Mark neemt het stokje over. ‘Wij zijn de kleinste tak van het voortgezet onderwijs. En dat betekent dat je naar buiten moet treden om gezien te worden. Bedankt voor jullie komst en jullie streven naar een inclusievere samenleving. En er liggen natuurlijk ook kansen. Want in tijden van krapte op de arbeidsmarkt moet je wel gek zijn als je hier vandaag niet bent.’
Jelle Bosch van Edunova geeft een speedpresentatie, een workshop van acht uur gecomprimeerd in vijftien minuten. Gelukkig heeft hij een oplossing voor alles waar je meer over wilt weten: ‘Samira!’, ofwel stagecoördinator Samira Ouddouche. Met alle vragen kun je bij haar terecht. Aan het eind van zijn presentatie vergeet niemand haar naam meer.

Hart en hoofd

Jelle deelt een grafiek met tekorten op de arbeidsmarkt. Vooral bij beroepen met een lager opleidingsniveau zijn die groot. ‘Maar juist in die groep is een lage arbeidsparticipatie. Dat vind ik ongelofelijk!’ Ook vertelt hij over de voordelen van praktijkschoolleerlingen. Zo worden ze bijvoorbeeld niet gehinderd door dikke boeken met stageopdrachten. Hun individuele leertrajecten maken goede afstemming bedrijven mogelijk. En als je ervoor kiest om deze leerlingen in dienst te nemen, kan het bij een aanbestedingstraject een pluspunt zijn als je sociaal onderneemt. Maar Jelle wil niet alleen een ‘hiep-hiep-hoera-verhaal’ vertellen. ‘Ook deze leerlingen zijn gewoon pubers. En die leven nou eenmaal volgens de ‘wet van behoud van energie’. Als je kunt liggen, waarom zou je zitten? Waarom lopen als je kunt stilstaan? Je moet ze motiveren om in beweging te komen.’ Tot slot zet hij een aantal voorzieningen en subsidies voor werkgevers op een rijtje. Want: ‘je kiest misschien voor deze leerlingen vanuit je hart, maar het mag ook iets opleveren.’

Beeld van de school

Daarna is het tijd om de praktijklokalen te zien. Docenten vertellen over het onderwijs, delen anekdotes en geven eerlijk antwoord op vragen. Zoals de docent zorg, Astrid Rambaran: ‘Ze leren moppen en soppen, maar ook een ontbijtje maken. En er zijn communicatieve doelen. De meeste leerlingen bloeien op tijdens hun stage. Sommigen ontdekken dat het vak niet bij ze past. Daar is een stage ook voor.’ Een leerling vertelt. ‘Ik maak schoon op de afdeling verloskunde van het ziekenhuis.’ ‘Belangrijk werk!’ vinden de gasten. De horeca-docent, Bob Visser, vertelt in zijn lokaal vol roestvrijstalen keukenblokken dat leerlingen regelmatig iets voor De Voedselbank maken. Daarna nemen de gasten een kijkje in het restaurant. Afgelopen jaar werd de buurt al uitgenodigd. Volgend schooljaar is iedereen welkom.

Ook bij techniek en detailhandel delen docenten en leerlingen hun ervaringen. Voor alle branches geldt dat de leerlingen op school werken aan algemene branchecompetenties, zoals demontagevaardigheden of snijtechnieken. Specifieke vaardigheden, zoals lassen of schilderen, leren zij op de werkvloer.

Ter afsluiting is er een kort plenair moment met een hapje en een drankje. Grote borrelplanken gaan rond, klaargemaakt door de leerlingen. Een aantal stagebedrijven wordt in het zonnetje gezet. Zij werkten mee aan interviews voor de PrO Grotius website. En er is een filmpje van de eigenaar van Ado Bike. Hij stuurde vanaf zijn vakantieadres een persoonlijke groet aan de school en de gasten.

Bevlogen en benaderbaar

De reacties onder de gasten zijn na afloop positief. Sanne van den Bosch (gemeente Lansingerland): ‘Wij zijn erg enthousiast. Over de certificaten die leerlingen kunnen halen en de contacten met de buurt. Ook is de bevlogenheid van de leerkrachten heel merkbaar. Nu weet ik beter welke vragen ik aan een leerling kan stellen als zij of hij wil uitstromen naar werk.’

Ook Boudewijn Jorna (Parkoers) is enthousiast. ‘Ik vind het een fantastische school. Gemotiveerde leerkrachten en iedereen is heel benaderbaar. Wij hebben net afgesproken dat we verder willen kennismaken.’
Coen de Bruin van EXperIT is nog zoekende: ‘Ik wil nog geen conclusie trekken. Ik heb een positief beeld gekregen van de school, maar er wordt weinig gedaan aan de ontwikkeling van specifieke ICT-vaardigheden. Samira en ik gaan eerst verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.’

Positieve leermomenten

Annette, de vierdejaars leerling, is er inmiddels vandoor. Zij moest nog langs haar stagebedrijf. Haar medeleerlingen vertellen dat alles goed is gegaan. Het is nu aan hen om drankjes in te schenken en cadeautjes aan de vertrekkende gasten uit te delen: een verjaardagskalender met kunstwerken van de leerlingen, bonbons verpakt in een zelfgemaakt doosje en een tegoedbon voor een lunch op school. Want de gasten, die zien ze hier graag weer terug.

Door: journalist Lenny Tamerus

Gallerij